Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ-Κριστόφ Κισλόφσκι (Dekalog-Krzysztof Kieślowski)

Ο Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Κισλόφσκι (Krzysztof Kieślowski 1941-1996) έγινε περισσότερο γνωστός με τη "Διπλή ζωή της Βερόνικα" και την τριλογία του "Τρία χρώματα, Μπλέ, Λευκό, Κόκκινο".
Τις ταινίες αυτές τις έκανε στην Γαλλία μετά την κατάρρευση της Αν.Ευρώπης και λίγο πριν τον πρόωρο θάνατο του.Φυσικά ο καπιταλισμός ενδιαφέρεται για την εμπορικότητα και το κέρδος,έτσι στις παραπάνω ταινίες είναι εμφανείς οι συμβιβασμοί που αναγκάζεται να κάνει συγκριτικά με το προηγούμενο έργο του έως το 1989.
Σ' αυτό ανήκει το κορυφαίο κατά την άποψη μου "ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ".

Τον "Δεκάλογο" τον κάνει το 1988.Και μόνο λόγω διάρκειας δεν θα μπορούσε να γίνει παρά για την Πολωνική τηλεόραση.
Αποτελείται από 10 αυτοτελείς και ανεξάρτητες μεταξύ τους ταινίες διάρκειας 55΄-60' λεπτών.Η κάθε μία με αφορμή από τις δέκα εντολές.Όμως μόνο αφορμή.Με εκκίνηση αυτό ο Κισλόφσκι διαπραγματεύεται τα ανθρώπινα και παντοτινά.Τη ζωή,το θάνατο,τον έρωτα και τη σεξουαλικότητα,τη προδοσία,το ψέμα,τους οικογενειακούς λαβυρίνθους κ.α.

Ο Κισλόφσκι δεν είναι ηθικολόγος.Αντίθετα εκφράζει την σχετικότητα και τις αντιφάσεις της όποιας "κωδικοποιημένης ηθικής" και ιδιαίτερα της θρησκευτικής.Π.χ.Στην ηθική/θρησκευτική/ιατρική δεοντολογία επιτρέπεται ψευδής όρκος αν είναι να σωθεί μια ζωή?

Η σειρά εντυπωσίασε κυρίως για την πρωτοτυπία των σεναρίων και βραβεύτηκε διεθνώς.
Ο Κισλόφσκι με ελάχιστα πιάνει κορυφή.Το νυστέρι πάει βαθιά,τα "ου φωνητά" εκφράζονται.Χώρος για δήθεν και ψευτιές δεν υπάρχει.






Πρώτη εντολή 

«Εγώ ειμί Κύριος ο Θεός σου, ουκ έσονται σοι θεοί έτεροι πλην εμού»  ΕΔΩ-1





Δεύτερη εντολή 

«Ου λήψει το όνομα του Κυρίου του Θεού σου επί ματαίω» ΕΔΩ-2






Εντολή τρίτη

«Εξ ημέρας εργά και ποιήσεις πάντα τα έργα σου. Τη δε ημέρα τη εβδόμη σάββατα Κυρίω τω Θεώ σου» ΕΔΩ-3





Εντολή τέταρτη
«Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου, ίνα ευ σοι γένηται και ίνα μακροχρόνιος γένη επί της γης»  ΕΔΩ-4




Πέμπτη εντολή 

«Ου φονεύσεις»   ΕΔΩ-5





Έκτη εντολή

«Ου μοιχεύσεις»     ΕΔΩ-6





Έβδομη εντολή

«Ου κλέψεις»       ΕΔΩ-7






Όγδοη εντολή 
«Ου ψευδομαρτυρήσεις κατά του πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδή»  ΕΔΩ-8






Ένατη εντολή 

«Ουκ επιθυμήσεις την γυναίκα του πλησίον σου»  ΕΔΩ-9





Δέκατη εντολή 

"Ουκ επιθυμήσεις....όσα τω πλησίον σου εστί."   ΕΔΩ-10






Θα υπάρχει κάτω δεξιά στη ταινιοθήκη.

Υ.Γ.-Συνιστώ,για να μη πέσετε κατευθείαν στα βαθιά,ΜΗΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕΤΕ από το 1 ή το 6.

13 σχόλια:

  1. Εκπληκτική η επιλογή σου, Λύσιππε. Πάντα ήθελα να δω το Δεκάλογο του Κισλόφσκι. Και να που μου ήρθε στο πιάτο.
    Παραβλέποντας τη σύστασή σου, είδα την πρώτη εντολή. Αισθάνομαι γοητευμένη, ταραγμένη, συγκλονισμένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι που συνέπεσε με κάτι που αναζητούσες καιρό.Όσο για τη σύσταση ήμουν εξ'αρχής βέβαιος για την "επιτυχία" της.Σαν τα παιδιά....

      Διαγραφή
    2. Μια εντολή την ημέρα (το γιατρό τον κάνει πέρα).
      Είδα και τη δεύτερη και τη βρήκα εξαιρετική με τα ηθικά της διλήμματα.
      Όταν τις δω όλες, θα σου πω, ποια ταινία αναζητώ (με ελλ. υπότιτλους).
      Και τότε θα σου κάνω ...ανάθεση έργου.

      Διαγραφή
  2. Καλημέρα Λύσιππε!

    Και εγώ με τη σειρά μου θέλω να σε συγχαρώ για τις κινηματογραφικές σου επιλογές. Παλιότερα έβλεπα αρκετό κινηματογράφο, τώρα πια όχι τόσο. Με απωθεί να βλέπω ταινίες από τον υπολογιστή, ίσως γιατί δεν έχω τον κατάλληλο, μικρή οθόνη, χαμηλή ανάλυση κτλ.
    Προτιμώ να βλέπω από την τηλεόραση καμιά καλή ταινία, αν βέβαια έκανε τον κόπο εδώ και χρόνια να βάλει καμιά καλή ταινία!! Ωστόσο, σκέφτομαι να ακολουθήσω τις προτάσεις σου, γιατί είναι ενδιαφέρουσες και προσεγμένες.

    Υ.Γ. Και εγώ, όπως η Rosa, θα ξεκινήσω εντελώς πεισματικά, από την πρώτη εντολή! Καλή συνέχεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Μαραμπού για τα καλά λόγια.ΒλέπαΜΕ παλιότερα ΣΕ ΚΙΝ.ΑΙΘΟΥΣΕΣ περισσότερες ταινίες είναι αλήθεια. Ισως φταίει ότι η τωρινή εποχή ΔΕΝ δινει μεγάλα έργα γενικότερα. Ενδιαφέρουσες παρουσιάζονται στα φεστιβάλ του Σεπτέμβρη (νύχτες πρεμιέρας κλπ).Όμως υπάρχει και ένα τεράστιο απόθεμα των τελευταίων 70 χρόνων που μπορούμε να αντλήσουμε.Όπως τα καλά βιβλία και οι καλές ταινίες έχουν βαρύτητα στην πορεία μας και την εξέλιξη μας.
      Σήμερα η γνώση της τεχνολογίας αν συνοδεύεται και από συσκευές με κάποιες μέτριες δυνατότητες μπορούν να προσφέρουν πολλά.Αναφέρομαι στην δυσκολία σου από την οθόνη υπολογιστή.π.χ. μπορείς να κάνεις από ΥΤ download την ταινία σε ένα φλασάκι και να τη δεις στην TV αν έχει θύρα usb(οι περισσότερες τελευταίας 5ετίας έχουν).

      Για τη σύσταση μου ισχύει αυτό που λέω στη Rosa βέβαια.Κι εγώ το ίδιο θα έκανα.

      Διαγραφή
    2. Δυστυχώς είμαι πολύ μακριά από τις κινηματογραφικές αίθουσες. Θα συμφωνήσω μαζί σου, τα τελευταία χρόνια ο κινηματογράφος έχει εκφυλιστεί, όχι απόλυτα αλλά αρκετά. Ναι, τα φεστιβάλ είναι πολύ ωραία περίοδος, εγώ βρισκόμουν για καιρό Θεσσαλονίκη και παρακολουθούσα με ενδιαφέρον το εκεί φεστιβάλ!

      Σε αντίθεση με την λογοτεχνία που προσπαθώ να μην αφήνω τίποτα στην τύχη, όταν παρακολουθούσα κινηματογράφο, μου άρεσε να βρίσκομαι σε μερική άγνοια, να αφήνομαι λίγο στην τύχη, γι' αυτό και μου έμεινε η επιθυμία να δω μια ταινία στην τηλεόραση που θα έχει επιλέξει άλλος και όχι εγώ. Τσεκάρω συχνά το πρόγραμμα για να δω τι ταινίες προβάλλει η τηλεόραση, αλλά σχεδόν όλες είναι άθλιες, αυτή η τηλεόραση σιγά σιγά αυτοκαταστρέφεται!

      Έχει θύρα usb η τηλεόραση και μερικές ταινίες τις κατέβασα και τις είδα από εκεί. Τώρα τελευταία έχω ένα θέμα με το κατέβασμα ταινιών, δεν είναι ηθικό το ζήτημα αλλά παρόλα αυτά κάτι με χαλάει, η υπερπληθώρα επιλογών, η αδυναμία να επιλέξω, κάτι τέτοιο. Σχετικά με τον υπολογιστή μου (για να κλείσουμε όλα τα θέματα!), το μεγάλο μειονέκτημά του είναι η μικρή οθόνη, είναι από κείνους τους μικρούς με την δεκάρα οθόνη, μου βγαίνουν τα μάτια αν δω ταινία! Γενικά πιστεύω ότι (και υποψιάζομαι ότι θα συμφωνήσεις μαζί μου), η μαγεία των ταινιών απελευθερώνεται καλύτερα πάνω στο πανί του κινηματογράφου, όπως συμβαίνει και με την μαγεία της λογοτεχνίας που απελευθερώνεται καλύτερα πάνω στο χαρτί!

      Εύχομαι να πας στο φεστιβάλ και να απολαύσεις ωραίες ταινίες. Καλό βράδυ.

      Διαγραφή
  3. Μαραμπού, να που οι δρόμοι μας συναντιούνται και στο σινεμά. Χαίρομαι ιδιαίτερα. Ελπίζω να σας αρέσει η μουσική και η ζωγραφική εξίσου με μένα.

    Κι εγώ είμαι μακριά από τις κινηματογραφικές αίθουσες, χρόνια τώρα, μα τίποτα δεν με εμποδίζει (πολύ) να ενημερώνομαι και εκ του μακρόθεν. Όταν οι εφημερίδες είχαν ταινίες στις προσφορές τους, κατάφερα να κάνω συλλογή με όλα τα αφιερώματα στους μεγάλους σκηνοθέτες, για την οποία είμαι περήφανη.

    Και ναι, συμφωνώ ότι η μαγεία της μεγάλης οθόνης δεν αναπληρώνεται. Αλλά από το ολότελα...
    Όπως στα βιβλία, το χαρτί είναι αρρώστια. Δε γίνεται να μη συμφωνήσω μαζί σας και σ' αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μιας και αναφερθήκατε στη ζωγραφική και την μουσική, έχω να σας πω ότι, στον αξιακό πίνακα των τεχνών, έρχεται πρώτη (by far, που λεν στο χωριό μου!) η λογοτεχνία, μετά η ζωγραφική, κινηματογράφος, και μετά μουσική. Αν έπρεπε να συμπεριλάβω το σκάκι ανάμεσα στις τέχνες, τότε θα λάβαινε τιμητική θέση εκ δεξιών της λογοτεχνίας!

      Ειδικότερα, για την μουσική, έχω πολλές φορές πιάσει τον εαυτό μου να πείθεται ότι θα μπορούσε να ζήσει χωρίς καθόλου μουσική! Με εκνευρίζει το γεγονός ότι μπορώ να ακούσω μουσική παντού, ακόμα και όταν δεν το θέλω. Έχω κορεστεί. Τελικά, ναι, ακόμα και τώρα που το γράφω αυτό, πιστεύω ότι θα μπορούσα να ζήσω χωρίς μουσική, με την προϋπόθεση όμως, να μην είχε ποτέ υπάρξει η κλασική, γιατί για τις λίγες βραδινές ακροάσεις κλασικής μουσικής, μπορώ να υποστώ όλο το μουσικό μαρτύριο της υπόλοιπης μέρας! Όσο για το θέατρο, μετά βίας πιάνει την βάση στον αξιακό πίνακα!

      Σας χαιρετώ!

      Διαγραφή
  4. Ενδιαφέρουσα η σειρά προτεραιότητας που δίνετε.
    Η λογοτεχνία μεγάλος έρωτας. Μέσα στην οποία φυσικά ανήκει και η ποίηση, που επίσης αγαπώ πολύ.
    Αν εξαιρέσουμε τη μουσική που ακούγεται παντού στη διαπασών, το να ακούω τις αγαπημένες μου μουσικές είναι βαθιά ανάγκη. Όσο το διάβασμα.
    Αν έπρεπε υποχρεωτικά να διαλέξω ανάμεσα στον κινηματογράφο και στη ζωγραφική, μάλλον τον πρώτο θα προτιμούσα. Πάτος το θέατρο και για μένα (και συγχρόνως μέγα λάθος).

    Δωράκι:
    https://www.youtube.com/watch?v=00iO7FXWhx8

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παραδόξως, και εγώ σε μια έσχατη επιλογή, θα διάλεγα τον κινηματογράφο και όχι την ζωγραφική. Παρόλα αυτά, τα θέλγητρα της ζωγραφικής είναι πιο δυνατά και νιώθω μια βαθιά επιθυμία να στραφώ προς αυτήν. Θα ήθελα πολύ να ήμουν ζωγράφος αλλά δυστυχώς είμαι τόσο ατάλαντος σε αυτόν τον τομέα που μου προκαλεί δάκρυα και γέλια η σκέψη αυτή!

    Πολύ θαυμαστό το δώρο σας! Ευχαριστώ θερμώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. καλό φθινώπορο

    το βράδυ θα τα διαβάσω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι από τώρα φθινόπωρο ωρέ akrat.Για τους εκλεκτικούς τώρα αρχίζει το καλοκαίρι...
      Δώσε προσοχή στο...διάβασμα.Αξίζει

      Διαγραφή