Σάββατο, 25 Μαΐου 2013

Α.Τάσσος-Χαρακτικά στη Λυσιστράτη

Τελευταία σελίδα-ταυτότητα

Η έκδοση της "Λυσιστράτης" του Αριστοφάνη σε απόδοση του Κώστα Βάρναλη,από τον ίδιο το χαράκτη Α.Τάσσο το 1978 αποτελεί ένα ξεχωριστό σύνολο υψηλής τέχνης,αλλά και ένα σπανιότατο βιβλίο με πολλαπλή βαρύτητα, που πλέον μόνο σε δημοπρασίες  βιβλίων νομίζω μπορεί να βρεθεί.


Το θυμήθηκα και το αναζήτησα,διαβάζοντας ένα αξιόλογο  κείμενο-μελέτη για τις επιρροές στην Νεοελληνική τέχνη, με το οποίο διαφωνούσα σε μερικά σημεία.Το συγκεκριμένο αποτελεί σημαντικότατο τεκμήριο της πορείας του κορυφαίου χαράκτη που δεν μπορεί να αγνοηθεί στις εκάστοτε γενικεύσεις και ομαδοποιήσεις.

Αναζήτησα αναφορές στο internet για το συγκεκριμένο βιβλίο-έργο του Α.Τάσσου και ήταν σχεδόν ανύπαρκτες.Οι δημοσιεύσεις σε έντυπα για τον Α.Τάσσο πάρα πολλές.Όμως η λογοκρισία του πουριτανισμού και της σεμνοτυφίας επιτρέπει ως όριο "ολίγον"από τα χαρακτικά στο "Άσμα Ασμάτων".Η "Λυσιστράτη" θα σοκάρει την "μάζα",δεν εξυπηρετεί προπαγάνδα,και το χειρότερο χαλάει ένα σημαντικό εξουσιαστικό εργαλείο.Εδώ και το τεράστιο χάσμα καλλιτέχνη-εξουσιών και το παντοτινό διακύβευμα της ελεύθερης έκφρασης.Ο Τάσσος το γνωρίζει και το κτυπά γενναία και προκλητικά, περιφρονώντας τις Ζντανωφικές ντιρεκτίβες.

Ακολουθούν μερικές από τις 24 έγχρωμες ξυλογραφίες-χαρακτικά του βιβλίου.













6 σχόλια:

  1. Ευχαριστώ φίλε ..απ'τα παλιά.Καλωσήλθες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το 1948 το ΚΚΕ διαγράφει το Τάσσο και ζητάει την εξόντωση του "χωρίς μέτρο και έξω από κάθε έννοια πολιτικής σκοπιμότητας" όπως λέει ο ίδιος σε συνέντευξη του.Ποτέ δεν τον αποκατέστησε κομματικά.
    Αργότερα το ΚΚΕ καπηλευτηκε το έργο του όσο μπορούσε,και δεν ειπε κουβέντα για τα παραπάνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την γνωρίζω αυτή τη συνέντευξη.Πιστεύω ότι ο Τάσσος στάθηκε πολύ τυχερός με τη διαγραφή του γιατί κέρδισε την ελευθερία του κυρίως την καλλιτεχνική και μπόρεσε να εξελιχθεί προσωπικά μακριά από τα ανθρωπάρια που παρίσταναν τους ινστρούχτορες εκπροσώπους του Ζντάνωφ και πολεμούσαν όσους δεν υποτάσσονταν στις κουταμάρες τους.
      Βλ.την πολεμική εναντίον του περιοδικού "Επιθεώρηση τέχνης".

      Διαγραφή